Kyrkoherde och riksdagsman.
Född i Film (C). [Uppsala stift-, Stockholm stads- herdaminnen]
Död 1591-04-30 i Skepptuna (AB). [Uppsala stift-, Stockholm stads- herdaminnen]
The oldest known ancestor Matthias Hwiit, had a son: Ericus Matthiae Hwiit, who lived at the
same time as Gustav I Vasa, and was actually also a neighbor to the king, living in a house
just beside the castle.
Predikant omkring 1563 i S:t Nicolai församling i Stockholm, Han var finsk predikant i den
finska församlingen i S:t Nicolai. Fortsatte troligen med det några år efter han blivit kyrkoherde
i Skepptuna.. Kyrkoherde i Skepptuna från 1564 till sin död 1591. Riksdagsman 1569 och
1571 för prästeståndet. Hans namn finns under prästeståndets försegling av riksdagsbeslut.
1569-05-09 (Stockhoms stads tänkebok): Thoumus Persson upplåter sitt hus till Oluf
Joensson, Busseskittare för 400 marc ortiger. Huset ligger ovanför Sancte Niclaesze port på
Slotzbaken, emellan Bengt guldsmeds hus och finske her Erichz hus.
1578-02-16 finns hans namn under prästerskapets beslut att antaga Liturgien.
1578-04-08 (Stockholms stads tänkebok): 1:a uppbudet på ett stenhus som Oluf Jönsson,
"archeliimestare", har sålt till Herr Erich i Skäftune. (Ev samma stenhus som Oluf Jönsson
köpte av Thomas Persson 1569). Uppbudet framlagt av "Matz Persson borgmester".
1578-05-13 (Stockholms stads tänkebok): Köpebrev beseglat med "K. Mtz. Troo tjenare och
archeliimesteres på Stockholmz slott, Oluf Jönsson signett". "Oluf Jönsson haffuer sålt och
vpladtit Her Erich Matthiae, kyrckeheerde i Skäftune, ett steenhus och liggiende grundh,
beläget här i staden offuen för S. Nicolaj porth på Slotzbacken, emillen Herr Erichz och Måns
Stränges hus, för 105 daler". (Köpebrevet framlagt av Matz Persson stadzens borgmestere.
Samma hus som han lade fram första uppbudet på den 8/4).
1588 vid Uppsala och Vesterås stifts presterskaps möte i Uppsala blev ett "pasquille"
adresserat till honom som slutade: cape hoc D. Erice in Skeptuna. Död 30 April 1591.
1590-03-07 finns hans namn under Klerckeriets försegling av arfföreningen i Stockholm.
Fant-Låstbom III, sid 1: EMH. Kyrkoherde här i 27 år. Hans namn påträffas under gmene
presterskapets försegling af riksdagsbeslutet 1569, riksdagsbeslutet i Stockholm 1571,
prästerskapets beslut att gilla och antaga Liturgien 16 febr 1577, samt klerckeriets försegling
på arfföreningen i Stockholm 7 mars 1590. Synes hava varit en af Liturgiens starkaste
medhållare, emedan år 1588, då hela Upsala och Västerås stifts presterskap voro i Upsala
församlade, fanns ett pasquille adresserat till honom, som slutade: cape hoc D. Erice in
Skeptuna. Begraven i Skepptuna kyrkas kor, där en gravhäll av kalksten finnes. Inskrift: Här
är begraven ärlig och vällärd man, H Erik Mathsson Hwyt, vilken desse församl. förestod 27 år
och afsomnade i Gudi 30 april 1591. U. Sikeborg: "Ericus Matthiae Hwiit, troligen född i Film,
präst i finska församlingen under Nikolai i Stockholm 1564, kyrkoherde i Skepptuna från 1564,
d. där 1590 30/4. G. i Nikolai 1563 15/5 med N.N. Ägde ett hus vid Slottsbacken [Hellström,
sid. 89]. "Synes hafva varit en af Liturgiens starkaste medhållare" Ägde hus på Slottsbacken i
Sthlm.
Ekström-VSH: Var också kyrkoherde i Skokloster (Håbo contract) Cappelan i Storkyrkan
1551, präst i Finska förs., Skepptuna, m.m.. Född 1515?? Storkyrkocappellan 1551
(efterträdde Olaus Petri). Död 1591-04-30 i Prästgården, Skepptuna (AB).
ERIKSSON, Erik Henrik, Magister, 9/6 1804 - 7/2 1863
Pastorsadjunkt Stockholms finska församling:
ERICUS Matthiae Hwiit (Hvitth, Hvit), Död 30/4 1591
Stadens kapellan och förmodligen samtidigt en finsk predikant 1551-1564, och därefter
ställföreträdande finsk predikant flera gånger, senast från januari 1572 och allt som allt cirka
ett år, samtidigt kyrkoherde i Skeptuna i 27 år under åren 1564-1591.
Som herr Mårten (1546-1550) också herr Erik tillhörde Nikolai församlingens kapellaner dvs
stadens kapellaner, kunde förmodligen vara hans efterträdare. Nämligen när herr Mårten åkte
till Raumå 1550, så nämndes "herr Erik capellanus" i stadens kapellans tjänst redan 4/5
1551.
Då var han enligt rådstugoböckernas protokoll (Tänkeböcker) tillsammans med Mons
guldsmed m.m. som vittne (offerman) i en arvsprocess. Två år senare, 17/7 1553, var hela
rådet överens om 30 dalers gratifikation till herr Peder och herr Erik, staden kapellaner. Rådet
hade nämligen denna penningsumma till sitt förfogande som en magister Sigfrid hade lämnat till
rådman Jöns Andersson, innan han hade flyttat till Skara för att bli Skolmästare. Magister
Sigfrid hade varit någon tid som ställföreträdande kyrkoherde i Stockholm efter Olaus Petris
död 1552. Rådet gav summa till kapellaner som understöd. Året efter, 6/8 1554, var herr Erik
återigen vittne i en arvsprocess och 3/12 1554 där han "förmedlar hembud", med andra ord
uppträdde som medlare i en egendomsförsäljning, som erbjöd företrädesköp. Ännu 18/11
1555 var han vittne i en rättegång och informerade vad "Erik Larssons dräng bekände till sist,
innan han gav denne Jesus Kristus kropp och blod".
Som finske herr Erik nämndes han bl a 15/5 1563 när han gifte sig och 6/5 och 9/5 1569
som husägare i Tänkeböcker-protokoll. Huset var vid Slottsbacken S:t Nikalais port, granne
med Tomas Perssons hus. Vidare berättades det 15/2 1570, att kapellanerna herr Erik och
herr Peder tillsammans med andra präster var tvungna att delta i proviantering av flottans
manskap (till skippens utredning) genom att mot varje läst ge 8 tunnor bröd och 8 tunnor öl. År
1570 kallades han kapellan fyra gånger i Tänkeböcker- protokoll, bl a 31/7 och 16/8 1570 då
han ånyå var vittne i en arvprocess med kapellantitel. Ibland känns det att tjänsten som
kyrkoherde i Skepptuna var en bisyssla för honom och att stadens kapellan var huvudsyssla.
Herr Peder, den andre av dåtidens kapellaner, torde varit "en äldre man" eftersom han
nämndes redan 1573 som "gamle herr Peder".
Enligt Hellström Paimenmuisto föddes herr Erik troligtvis nära Film Österbybruk ca 50 km norr
om Uppsala. Fadern Matthias Hwiit var lodsmed i Österbygruvan och hans hustru hette Kirstin.
Förmodligen åtminstone den ena av föräldrarna hade varit finsk, eftersom pojken hade lärt sig
finska språket. HVIT-efternamn hade redan 1300-talet varit känt i Finland, bl a Nicolaus Hvit
var kyrkoherde i Kimitå och Henricus Hvit Skolmästare i Åbo.
Herr Erik gifte sig 15/5 1563 i Nikolai kyrkan, men brudens namn nämndes ej. Enligt De Brun
hette hustrun Kadrin. Av deras barn enligt Hellström Paimenmuisto nämns flera med namn.
Två av sönerna blev präster. Erik (faderns namne) bled kyrkoherde i Markim och Orkesta
(nuv. Vallentuna). Sonen Gabriel blev kyrkoherde i Vada och Angarn (nuv. Brottby). Mågen
Pontus Cassiopaeus, som var gift med den äldsta dottern Cecilia, efterträdde sin svärfar som
kyrkoherde i Skeptuna. Dottern Elisabets make Samuel Erici var kyrkoherde i Värmdö. Även
den tredje dottern, vars namn man inte känner till, hade en präst som make, nämligen Israel
Achrelius, kyrkoherde i Österåker.
Herr Eric i Skäftuna blev kyrkoherde i Skeptuna år 1564 enligt Hellström, men även efter detta
blev han som ställföreträdande finsk predikant. Det sista vikariatet började troligtvis i januari
1572, då herr Jören hade avlidit i pest. Vikariatet varade ca två år. Som betalning fick han fyra
skålpund säd per år. Han behöll sitt hus i gamla stan förmodligen ända till sin död.
Hans namn nämndes i rådets protokoll ytterligare en gång, nämligen efter åtta år 17/4 1578
och 12/5 1578 ihop med den andra husaffären. Stadens borgmästare Mats Persson
uppvisade köpebrevet, där Olof Jönsson, kunglig majestäts trogne tjänare och vapenförrådets
förvaltare (arklimestare), hade i samtycke från hustrun, sålt sin ägandes tomt och stenhuset
vid Slottsbacken Breda gränd S:t Nikolai porten och mellan ovannämnda herr Eriks hus och
Måns Strängs hus till herr Erik, kyrkoherde i Skeptuna. Försäljningspriset var 105 daler, och
som den ovannämnda Olof Jönsson erkände mottagen av herr Erik till full belåtenhet, så att
huset och tomten blev herr Eriks, hans hustrus och deras lagenliga arvingars för evig tid (till
evärdelige äger).
Herr Erik nämns också i dokumentet som hela prästerskapet år 1569 förseglade i Stockholms
riksdagens avslutning (likaså 1571), också 16/2 1577 och i januari 1582 i de biskopars och
prästers skrivelse, som godkände Juhana liturgi d.v.s. s.k. "Röda boken", samt åter den 7/3
1590 i två dokument. I den ena förseglade prästerskapet lagens (kronans) arvtagare i
ordningsföljd (arfföreningen), och i den andra var det ståndets redogörelse angående vissa
rådmäns besvär (klagomål). Han var alltid rojalistisk och ser ut att tillhöra Juhana Liturgins
starka anhängare. År 1588 nämligen när hela Uppsala och Västerås stifts prästerskap var
tillsamman i Uppsala, framkom det ett skymfdokument (pasquille) tillägnat honom, som slutade
med : "Cape hoc D. Erice in Skeptuna" (tillfångata denna Skeptuna präst Erik).
Herr Erik avled i Skeptuna 30/4 1591 efter att ha gjort ovanligt långt dagsverk, 40 år och
måhända lite mer. Mycket av hans levnadsskildring är dolt i skymundan, men kanske ovan
beskrivna räcker för att ge lite intryck av en energisk man, som samlade på sig en
förmögenhet och familjelycka, men på gamla dar fick uppleva tung sorg av dåtidens politikers
slingor. I vår församlings äldsta bevarade mässbok, skriven på latin, svenska och finska, bör
ännu ha herr Eriks andemening kvar.
Kyrkoherde och riksdagsman.
Född i Film (C). [Uppsala stift-, Stockholm stads- herdaminnen]
Död 1591-04-30 i Skepptuna (AB). [Uppsala stift-, Stockholm stads- herdaminnen]
The oldest known ancestor Matthias Hwiit, had a son: Ericus Matthiae Hwiit, who lived at the
same time as Gustav I Vasa, and was actually also a neighbor to the king, living in a house
just beside the castle.
Predikant omkring 1563 i S:t Nicolai församling i Stockholm, Han var finsk predikant i den
finska församlingen i S:t Nicolai. Fortsatte troligen med det några år efter han blivit kyrkoherde
i Skepptuna.. Kyrkoherde i Skepptuna från 1564 till sin död 1591. Riksdagsman 1569 och
1571 för prästeståndet. Hans namn finns under prästeståndets försegling av riksdagsbeslut.
1569-05-09 (Stockhoms stads tänkebok): Thoumus Persson upplåter sitt hus till Oluf
Joensson, Busseskittare för 400 marc ortiger. Huset ligger ovanför Sancte Niclaesze port på
Slotzbaken, emellan Bengt guldsmeds hus och finske her Erichz hus.
1578-02-16 finns hans namn under prästerskapets beslut att antaga Liturgien.
1578-04-08 (Stockholms stads tänkebok): 1:a uppbudet på ett stenhus som Oluf Jönsson,
"archeliimestare", har sålt till Herr Erich i Skäftune. (Ev samma stenhus som Oluf Jönsson
köpte av Thomas Persson 1569). Uppbudet framlagt av "Matz Persson borgmester".
1578-05-13 (Stockholms stads tänkebok): Köpebrev beseglat med "K. Mtz. Troo tjenare och
archeliimesteres på Stockholmz slott, Oluf Jönsson signett". "Oluf Jönsson haffuer sålt och
vpladtit Her Erich Matthiae, kyrckeheerde i Skäftune, ett steenhus och liggiende grundh,
beläget här i staden offuen för S. Nicolaj porth på Slotzbacken, emillen Herr Erichz och Måns
Stränges hus, för 105 daler". (Köpebrevet framlagt av Matz Persson stadzens borgmestere.
Samma hus som han lade fram första uppbudet på den 8/4).
1588 vid Uppsala och Vesterås stifts presterskaps möte i Uppsala blev ett "pasquille"
adresserat till honom som slutade: cape hoc D. Erice in Skeptuna. Död 30 April 1591.
1590-03-07 finns hans namn under Klerckeriets försegling av arfföreningen i Stockholm.
Fant-Låstbom III, sid 1: EMH. Kyrkoherde här i 27 år. Hans namn påträffas under gmene
presterskapets försegling af riksdagsbeslutet 1569, riksdagsbeslutet i Stockholm 1571,
prästerskapets beslut att gilla och antaga Liturgien 16 febr 1577, samt klerckeriets försegling
på arfföreningen i Stockholm 7 mars 1590. Synes hava varit en af Liturgiens starkaste
medhållare, emedan år 1588, då hela Upsala och Västerås stifts presterskap voro i Upsala
församlade, fanns ett pasquille adresserat till honom, som slutade: cape hoc D. Erice in
Skeptuna. Begraven i Skepptuna kyrkas kor, där en gravhäll av kalksten finnes. Inskrift: Här
är begraven ärlig och vällärd man, H Erik Mathsson Hwyt, vilken desse församl. förestod 27 år
och afsomnade i Gudi 30 april 1591. U. Sikeborg: "Ericus Matthiae Hwiit, troligen född i Film,
präst i finska församlingen under Nikolai i Stockholm 1564, kyrkoherde i Skepptuna från 1564,
d. där 1590 30/4. G. i Nikolai 1563 15/5 med N.N. Ägde ett hus vid Slottsbacken [Hellström,
sid. 89]. "Synes hafva varit en af Liturgiens starkaste medhållare" Ägde hus på Slottsbacken i
Sthlm.
Ekström-VSH: Var också kyrkoherde i Skokloster (Håbo contract) Cappelan i Storkyrkan
1551, präst i Finska förs., Skepptuna, m.m.. Född 1515?? Storkyrkocappellan 1551
(efterträdde Olaus Petri). Död 1591-04-30 i Prästgården, Skepptuna (AB).
ERIKSSON, Erik Henrik, Magister, 9/6 1804 - 7/2 1863
Pastorsadjunkt Stockholms finska församling:
ERICUS Matthiae Hwiit (Hvitth, Hvit), Död 30/4 1591
Stadens kapellan och förmodligen samtidigt en finsk predikant 1551-1564, och därefter
ställföreträdande finsk predikant flera gånger, senast från januari 1572 och allt som allt cirka
ett år, samtidigt kyrkoherde i Skeptuna i 27 år under åren 1564-1591.
Som herr Mårten (1546-1550) också herr Erik tillhörde Nikolai församlingens kapellaner dvs
stadens kapellaner, kunde förmodligen vara hans efterträdare. Nämligen när herr Mårten åkte
till Raumå 1550, så nämndes "herr Erik capellanus" i stadens kapellans tjänst redan 4/5
1551.
Då var han enligt rådstugoböckernas protokoll (Tänkeböcker) tillsammans med Mons
guldsmed m.m. som vittne (offerman) i en arvsprocess. Två år senare, 17/7 1553, var hela
rådet överens om 30 dalers gratifikation till herr Peder och herr Erik, staden kapellaner. Rådet
hade nämligen denna penningsumma till sitt förfogande som en magister Sigfrid hade lämnat till
rådman Jöns Andersson, innan han hade flyttat till Skara för att bli Skolmästare. Magister
Sigfrid hade varit någon tid som ställföreträdande kyrkoherde i Stockholm efter Olaus Petris
död 1552. Rådet gav summa till kapellaner som understöd. Året efter, 6/8 1554, var herr Erik
återigen vittne i en arvsprocess och 3/12 1554 där han "förmedlar hembud", med andra ord
uppträdde som medlare i en egendomsförsäljning, som erbjöd företrädesköp. Ännu 18/11
1555 var han vittne i en rättegång och informerade vad "Erik Larssons dräng bekände till sist,
innan han gav denne Jesus Kristus kropp och blod".
Som finske herr Erik nämndes han bl a 15/5 1563 när han gifte sig och 6/5 och 9/5 1569
som husägare i Tänkeböcker-protokoll. Huset var vid Slottsbacken S:t Nikalais port, granne
med Tomas Perssons hus. Vidare berättades det 15/2 1570, att kapellanerna herr Erik och
herr Peder tillsammans med andra präster var tvungna att delta i proviantering av flottans
manskap (till skippens utredning) genom att mot varje läst ge 8 tunnor bröd och 8 tunnor öl. År
1570 kallades han kapellan fyra gånger i Tänkeböcker- protokoll, bl a 31/7 och 16/8 1570 då
han ånyå var vittne i en arvprocess med kapellantitel. Ibland känns det att tjänsten som
kyrkoherde i Skepptuna var en bisyssla för honom och att stadens kapellan var huvudsyssla.
Herr Peder, den andre av dåtidens kapellaner, torde varit "en äldre man" eftersom han
nämndes redan 1573 som "gamle herr Peder".
Enligt Hellström Paimenmuisto föddes herr Erik troligtvis nära Film Österbybruk ca 50 km norr
om Uppsala. Fadern Matthias Hwiit var lodsmed i Österbygruvan och hans hustru hette Kirstin.
Förmodligen åtminstone den ena av föräldrarna hade varit finsk, eftersom pojken hade lärt sig
finska språket. HVIT-efternamn hade redan 1300-talet varit känt i Finland, bl a Nicolaus Hvit
var kyrkoherde i Kimitå och Henricus Hvit Skolmästare i Åbo.
Herr Erik gifte sig 15/5 1563 i Nikolai kyrkan, men brudens namn nämndes ej. Enligt De Brun
hette hustrun Kadrin. Av deras barn enligt Hellström Paimenmuisto nämns flera med namn.
Två av sönerna blev präster. Erik (faderns namne) bled kyrkoherde i Markim och Orkesta
(nuv. Vallentuna). Sonen Gabriel blev kyrkoherde i Vada och Angarn (nuv. Brottby). Mågen
Pontus Cassiopaeus, som var gift med den äldsta dottern Cecilia, efterträdde sin svärfar som
kyrkoherde i Skeptuna. Dottern Elisabets make Samuel Erici var kyrkoherde i Värmdö. Även
den tredje dottern, vars namn man inte känner till, hade en präst som make, nämligen Israel
Achrelius, kyrkoherde i Österåker.
Herr Eric i Skäftuna blev kyrkoherde i Skeptuna år 1564 enligt Hellström, men även efter detta
blev han som ställföreträdande finsk predikant. Det sista vikariatet började troligtvis i januari
1572, då herr Jören hade avlidit i pest. Vikariatet varade ca två år. Som betalning fick han fyra
skålpund säd per år. Han behöll sitt hus i gamla stan förmodligen ända till sin död.
Hans namn nämndes i rådets protokoll ytterligare en gång, nämligen efter åtta år 17/4 1578
och 12/5 1578 ihop med den andra husaffären. Stadens borgmästare Mats Persson
uppvisade köpebrevet, där Olof Jönsson, kunglig majestäts trogne tjänare och vapenförrådets
förvaltare (arklimestare), hade i samtycke från hustrun, sålt sin ägandes tomt och stenhuset
vid Slottsbacken Breda gränd S:t Nikolai porten och mellan ovannämnda herr Eriks hus och
Måns Strängs hus till herr Erik, kyrkoherde i Skeptuna. Försäljningspriset var 105 daler, och
som den ovannämnda Olof Jönsson erkände mottagen av herr Erik till full belåtenhet, så att
huset och tomten blev herr Eriks, hans hustrus och deras lagenliga arvingars för evig tid (till
evärdelige äger).
Herr Erik nämns också i dokumentet som hela prästerskapet år 1569 förseglade i Stockholms
riksdagens avslutning (likaså 1571), också 16/2 1577 och i januari 1582 i de biskopars och
prästers skrivelse, som godkände Juhana liturgi d.v.s. s.k. "Röda boken", samt åter den 7/3
1590 i två dokument. I den ena förseglade prästerskapet lagens (kronans) arvtagare i
ordningsföljd (arfföreningen), och i den andra var det ståndets redogörelse angående vissa
rådmäns besvär (klagomål). Han var alltid rojalistisk och ser ut att tillhöra Juhana Liturgins
starka anhängare. År 1588 nämligen när hela Uppsala och Västerås stifts prästerskap var
tillsamman i Uppsala, framkom det ett skymfdokument (pasquille) tillägnat honom, som slutade
med : "Cape hoc D. Erice in Skeptuna" (tillfångata denna Skeptuna präst Erik).
Herr Erik avled i Skeptuna 30/4 1591 efter att ha gjort ovanligt långt dagsverk, 40 år och
måhända lite mer. Mycket av hans levnadsskildring är dolt i skymundan, men kanske ovan
beskrivna räcker för att ge lite intryck av en energisk man, som samlade på sig en
förmögenhet och familjelycka, men på gamla dar fick uppleva tung sorg av dåtidens politikers
slingor. I vår församlings äldsta bevarade mässbok, skriven på latin, svenska och finska, bör
ännu ha herr Eriks andemening kvar.
Gift
Agnes Hansdotter.
Född 1543 i Stockholm (AB). [Göran Tuneld DIS 22469]
Död 1591 i Skepptuna (AB). [Göran Tuneld DIS 22469]
Ända spåret efter Ericus fru:
1592-03-04 (Stockholms stads tänkebok): Agnes Hansadotter, dotter till salige Herr Hans, gav
tillkänna att hennes avliden man Herr Erich hade givit henne efter sin död alltsammans som
efter honom finnas kunne. Klagade på att skipztimberman Matz Oluffsson, ägat till Erichz
syster, haver sålt en stuffue som hörer hustru Agnis till.
Dessa gode maen förordnades till att rannsaka om den gården som hustru Agnis salige Herr
Erichz aeger på Södremalm, som Herr Erich hade honom köpt.
Niels bokbindare, Lasse Jönsson östen til, Jochim skreddare på Södermalm, Oleff Michilsson
malmfougde.
Ericus Matthiae Hwiit.
Född i Film (C). [Uppsala stift-, Stockholm stads- herdaminnen]
Död 1591-04-30 i Skepptuna (AB). [Uppsala stift-, Stockholm stads- herdaminnen]
Kyrkoherde och riksdagsman.
|
f
Mattias Hwiit.
Lodsmed.
|
||
m Kerstin NN. | |||
Personregister Efternamnsregister Ortsregister
Framställd av DISGEN version 8.1e 2012-02-20